onsdag 8. mai 2013

Vårdager

Kom mai, du skjønne, milde, som småfuglene synger våren inn i hekken min, det er nesten ikke til å holde ut! Man vekkes jo selvsagt irriterende tidlig, men så er det til gjengjeld så innihampen nydelig å sitte ute med mårrakaffen sin og lytte til all denne energiske vårsangen. Spesielt når man står opp til sommervarme som i dag...

"Man har ikke levd forgjeves hvis man har hørt fuglesang om våren" (Chang Chao)
Som tidligere sagt så har engelen gjort - nå er nummer 50d bygd og reist,
og herr og fru Kjøttmeis kan synge på sitt eget bad
Og de flyttet inn i rekordfart med mose og sang, nesten før det nye
huset deres sluttet å vibrere av monteringsbevegelsen.
Velkommen hjem skal dere være!
Nå skal man ikke blande seg inn i naturen, men i kunstnerisk inspirasjon
tillot jeg meg å by blåmeisen på et interiørforslag i form av blå ull
Og jammen kom den blåhodede lille skapningen
og kjøpte min blå ull for en fjær og litt sang
Blå fjærball og Blå ull i den Blå time.
Lurer på om den har gjemt noen egg under den fluffy nattkroppen sin...?
Det hender jeg klarer å rive meg løs fra mitt BigBirdy-cam
og ta med meg Sofie på en tur ut i skogen,
hvor det føreløpig bare er den eviggrønne granen som er grønn
Men hvitveisen er på G og albuer seg opp mellom visne minner fra i fjor
I mens - hjemme i stua blomstrer Torshov-kaktusen min.
Den har aldri skjønt hvorfor den egentlig heter novemberkaktus, og blomstrer
heller hvert år på samme tid den som avlegger flyttet fra Torshov og inn i nummer 50
Min nyfriserte lille pelsblomst, Sofie, tar seg en hvil med sin enøyde bamse etter turen
Matmor koser seg med sitt nye kaffe- og vaniljeduftende lysfat,
når vårdagen har slått seg av og blitt kveld...

...og ute i busk og kratt, i ly av vårnatten, krasler både pinnsvin og grevling til Sofies store spenning og skrekk. Våren er så full av liv etter vinterens dvale for både flora og fauna, at en liten hund ikke våger å sove alene i nattburet sitt i stua, men må ligge på matmors bein og beskytte dem. Nemlig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar