mandag 13. juni 2011

Time flies like the wind, fruit flies like a banana...


Plutselig er hverdagslivet et rotterace, og tiden flyr dyrisk fort.

Men for denne rotta er racet over... Steindau og inntørket lå den der langs min travle vei til jobb, en sjelden solskinnsmorgen.

Uimotståelig fasinerende for syvåringen inni meg. Stakkars lille mumifiserte storbyråtte...



Den voksne meg har brukt sin første rotteraceutbetaling til å gå på shopping - endelig partytelt! Et grønt og koselig partytelt for å beskytte min siseta i terassesengen mot sol og regn.
Men desverre har vi hatt en syndeflod av regn i det siste, og det tålte ikke mitt nye grønne tak i den korte lengden...  
ååå så kos det kunne vært...
hadde bare konstruksjonen bært...
vekten av regnet som fallt så fært...
Selv min lille terassehage ble overmettet at det Bergen'ske U-endelige regnet.
Det kom mugg på tomatplantene mine - no kidding!
Og akkurat som jeg erfarte i min tid i Bergen, da de hadde nedbørsrekord der(!) - den fuktmålende baderomsvifta gikk hele døgnet fordi luftfuktigheten var på en konstant nydusjet-høy!
Men jeg er jaggu takknemlig for at jeg ikke bor ved et elveleie, arme overflødde sjeler i dalstroka innafor.

I mens har de knallsommer og varmerekord i nord, jeg klimaflyktet kanskje feil vei...

Men sommeren har vært her, og den kommer tilbake. Og i mens er det godt å huske på deilige (tørre) skogsturer i sommervær...
Og vi elsker våre dype skogsstier!
og trollske skoger der man venter å se alver og orker dukke frem bak trestammene.
Og rørte ikke det treet seg litt? Kanskje det er en Ent?!
Hobbiten Soffi Lightfoot


                                Og mens vi er inne på eventyr og fantasier:
Vi kastet pinne med fru Quizt!
Neida, kødda, hun lever i beste velgående. Mot alle tidligere odds.
Og nymfene ligner ikke øyevipper lenger, de har blitt hvite småkvister.
Her forteller fru Quizt den lille at snart får også hun bark på den hvite kroppen sin.
Jeg syns faktisk den lille er søt, jeg være syk..!

Det er noe med denne eiendommen, alle her er litt rare. Selv noen andre pinnedyr som bor her er merksnodig skapninger. Vi har funnet ut at de må ha en eller annen slags manndomsprøve eller jackass-lek på gang, for de piggete pinnesvinene insisterte på å komme inn i hundegården flere ganger her en kveld, til Sofies meget høylydte (u)begeistring. På det smaleste stedet - mellom plankene i stakittgjerdet.

nnnnghh, her var det litt trang ass'... *sskkrraatcchh*
Åh, heya...
Etter å endelig ha klart å skviiise seg gjennom, snudde han...

...og skveis ut samme veien han skviste seg inn...

...Tjukkebolla Pinnsvin, kanskje jeg skulle ta deg med på Grete Roede kurs, så kanskje du også går ned noen gram. Men ikke 15 kilo som meg, for da blir du borte og kan ikke lengre kaste skygge og spå våren, som din fetter jordpinnsvinet Phil. Jeg derimot kan nok gjøre det et par ganger til før jeg trenger å bekymre meg for å miste skyggen min...

2 kommentarer:

  1. Heisann!:)

    Den rotta så ut som en forhistorisk minidinosaur!:) Stakkar! Vi har hatt rotter av flere varianter hjemme, men i bur! For tiden har vi ørkenrotter. Så jeg liker rotter, men må innrømme at jeg grøsser når jeg ser "ville" rotter ute! Jeg synes våre er mye søtere!:))

    Var synd med partyteltet ditt! Håper du får d opp igjen, og at sommeren kommer. Jeg venter også på den!

    Og herlig bildeserie du har fått tatt av bolla pinnsvin!:)) Hihi...kanskje et Grete Rhode-kurs gjør susen ja!:) Skulle hatt et kurs jeg også. Men må nok ha noen vintre til, om jeg skal rekke å finne bikini-formen!:)) Jaja, sånn er det bare!

    Ha en fin kveld!

    Klæm Pia:)

    SvarSlett
  2. ja ikke sant, rene råttosaurusen. :o)
    Jeg har faktisk litt lyst på rotter, syns de er søte. Men jeg får vel være fornuftig og nøye meg med hund og katt og pinnedyr...

    Partyteltet er nedpakket og skal returneres til Biltema, kanskje jeg bytter det i en sykkeltilhenger. :o)
    Jeg har øynene på en skikkelig markise i steden, som kan sveives inn. For hvem skulle trodd at det var så mye vær i drivhusklimaet på østlandet? :p

    Hehe, den bikiniformen ja, godt man har terasse uten innsyn... ;o)

    SvarSlett