søndag 17. juli 2011

Kjøttetende Poesi...

Etter å ha observert en "diskusjon" mellom kjøttetere og de som kaller oss dyremishandlere og mordere i går, så våknet jeg med denne poetiske forsvars...talen i hodet.

det var en gang en lykkelig sau
som slakteren slaktet helt steindau
kjøttet ble masse god og næringsrik mat
som fyllte utallig sultne mavers fat
med duftende fårikål og smalahove med sopp
mens ulla varmet mang en blåfrøsen kropp


det var en gang en klok liten gris
den døde med et hyl og en siste fis
den hadde levd lykkelig i grisebingen
hvor grynting og sølerulling var tingen
den ofret sitt legeme til menneskefor
vi får juleribbe og bacon på alle bord


det var en gang tusen kyllinghøner
som levde sitt liv mer i bur enn på møner
men noen fikk pikke korn og sparke grus
og levde et liv i sus og fjærfedus
men alle endte sitt liv uten hode og fjær
og ble spist av både menigmann og millitær


det var en gang en hellig ku
dens siste ord var faktisk MU
i døden skiftet den kjapt kjønn til okse
siden kukjøtt ikke fenger må slakteren jukse
den ble til blodige biffer og oksestek
mens veggiser bare spiste fuglenek.


vi er predatorer med smakfullt kjøtt som mål
så la oss danse vi rundt et hedensk bål
og takke dyra for deres offer og gave
som varmer vår kropp og fyller vår mave!
de skal ha et greit liv til de dør for oss, og ofrer kroppen
men de ER under oss på næringskjeden, hvor VI troner på toppen!
vi vil ete oss nedover den til vi dør
for oss er grønnsaker et tilbehør.

*buuuurrrp*

 
 
Skal vi se...koteletter til middag i dag kanskje? *gått ut for å slakte Dagros*

4 kommentarer:

  1. fantastisk kjære du hehehehe :-))) humrer godt her eg sitter :-)

    SvarSlett
  2. takk, lillesøs, humring er en god ting. :o)

    SvarSlett
  3. ...jeg ler, jeg med!! Veldig bra (be)skrevet, må jeg si. På kornet flere ganger, der jeg synes du topper det hele med; "for oss er grønnsaker et tilbehør"! :-) Geir E

    SvarSlett
  4. takk Geir, du varmer mitt poetiske hjerte! :o)

    Og ja, selv om grønnsaker kan være godt, så er det et tilbeør, spesielt brokkoli... ;o)

    SvarSlett