fredag 27. april 2012

Mens vi venter på egg

I år bestemte jeg meg for å ikke gidde noe frøsåing, med innesåing og prikling og drivhus, siden jeg før jul klarte å rydde frøbeholdningen min helt bort.
F..n ta den førjulsarbeidsiveren min!

Men med april kom frøposene i butikkene, side om side med påskemarsipan til nedsatt pris.
Og jeg klarte ikke motstå. Verken eller...



Men disse frøene skal såes direkte ute, så det skal jeg gjøre en dag.





Så snart det slutter å regne...

Utendørssysler frister ikke i regnvær, så det. Innendørskos kler meg bedre på sånne dager.
Og siden jeg prøver å pense meg inn på den smale Roede, men ikke helt er der, så følte jeg meg inspirert til å utnytte det tidligere nevnte appelsinstrøsselet til noe mer enn å smattes på. Det er  jo tross all skapt til å være kakepynt...
Så kake. Sjokoladekake! Men akk, DET hadde jeg ikke i min årgangsskuff, verken i utgått best før-avdelingen eller i ferskere utgave.

Heldig nok viste det seg at da jeg seenere gikk for å handle sunn helgekos, at en pose med kakemix og glassur hoppet ned i handlevognen min, og gjemte seg mellom knekkebrød med sesamfrø og magerost med kylling.


Og som kjøpt, så bakt.

Så fristende duft avga den nybakte, at den måtte prøvesmakes FØR jeg fikk på glassur og strøssel.

Men akk, etter en full kaketallerken, med magerkesam som søthetsnøytralisator ved siden, var inntatt, så mistet jeg helt appetitten på den søte nei-maten...



Så da kaffefilteret veltet og grugget gruff over hele kaken, anså jeg det som et varsel fra den hellige Roede-ånd, og kastet ut alle de milliardene med kcaloriene som retten og sletten ikke smakte like mye som de kostet.






Fra mix til søppel på 1-2-3!










Hva de spiser i 50c vet jeg ikke, men det smaker neppe bedre. De er fremdeles fraværende hele dagene og gjør sine pippippplikter, men i kveldingen er en av dem der og koser seg i det pelsforede moseredet sitt.
Og ikke vet jeg om kameraet gir dem statisk elektrisitet i underduna, eller om de leker pinnsvinballer. Men de fluffer seg opp til de ikke lengre ligner på kjøttmeiser.
Jeg har undret meg litt over det...
Og jeg undrer meg fortsatt.... Fru Kjøttmeis, skjuler du noe for vårt BigBirdy-kamera...?

 

4 kommentarer:

  1. I dag kan du trygt gå ut og så Pinky, nå har virkelig våren kommet og været er jo strålende :) Jeg kjøper blomstene ferdig, er ikke noe flink med slikt som skal såes jeg ;))
    Man skal respektere tegn fra oven...ehh og Grethe Roede, så du var veldig flink og tok livet av masse kalorier ;)
    Lille fru kjøttmeis ser ut som slike pinnsvinfisker som blåser seg opp som ballonger, snodig, men veldig artig :) Ha en flott dag og nyt våren :)

    SvarSlett
  2. det bor en liten gartner inni meg, men hun er ikke så veldig flink akkurat. Men det spesielt å se noe vokse fra frø til vakker plante, eller fra egg til pippipp. :o)

    Det føltes ganske frigjørende å kaste kaka skal jeg si deg - møkkakcalorier!

    SvarSlett
  3. Hehe, kaffefiltret var nok et tegn, helt klart. Syns det er bra når man får slike påminnelser. :-D

    Jeg lurer litt på om det er meiseboller du har fått i kassa di... ;-)

    Ha en flott lørdagskveld

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg var ikke en gang lei meg for å ha kastet bort tid og penger, kaffefiltret hadde jo rett - kaken var full av gruff! :p

      Hihi, meiseboller, det tenkte jeg ikke på! :D

      Ha en fabelaktig lørdagsnatt!

      Slett