mandag 30. april 2012

Altså - eggende avsløringer

Hvis årets kjøttmeispar er det samme som ble skremt bort i fjor, så har de blitt flinkere foreldre. For i fjor var redet avslørende åpent og eggene på utstilling. Men i år finns ikke et spionkamera i verden som kan trenge gjennom det tilslørte redet og avsløre om det inneholder verken kronjuveler eller egg.
for fru Kjøttmeis dekker til med et ugjennomtrengelig tett og lunt teppe 
av Sofies avbørstede pels.

Og jeg har blitt en bedre spion, for jeg har googlet kjøttmeisens instinktive vaner. Jeg må jo vite hva herr og fru Kjøttmeis egentlig har for seg, der inni sitt lune rede. Sånn at jeg ikke fantasitolker og lyver for mye.

Kort sagt: kjøttmeisen plopper ut ett egg hver dag, til kullet er fullagt (6-12 stk), og først når meisesjura er tom for egg, legger hun seg til å ruge 24/7 i et par uker, slik at alle gaphalsene skal bli klekket samtidig.

Så hvis jeg skal tolke det jeg nå har skjønt rett, så kan fru Kjøttmeis ha lurt meg i en uke allerede, da hun først ble observert som fluffy meiseball (takk for den, lille Elin) på redet i skumringen. Her trodde jeg hun bare bedrev prøveligging eller tok en siesta, og så sneik hun sansynligvis ut egg, bak mitt spionerende cam.
Men jeg har som sagt blitt en bedre spion, så jeg satt med brillene på nesa i skjemen, og fingern klar på utløsern, og ventet tålmodig i 14 timer i dagesvis på at hun skulle avsløre sine hemmeligheter.
og hver dag i kveldingen kommer hun inn og rer redet for natten
borrer seg på hodet gjennom det tykke pelsteppet
vifter og koster med vingene så pelsen fyker
og DER, i et kort lite glimt, skimtes to av x antall egg!
































                             Jeg skal bli bestemor!

4 kommentarer: