mandag 28. mai 2012

Kampen for tilværelsen

Vårforsommeren er årets intensesteste årstid i naturen. Både flora og fauna gjør alt de kan for å sikre sin videre utvikling og nye etterkommere, og aldri er luften mer vibrerende full av lyder og dufter fra fugleliv og planteliv, både dag og natt. Og pollen, stakkars allergikere...

Sofies ører er bare fokusert på pinnsvin. Mulig det er de hun snuser etter her også. Eller kanskje hun nyter duften av blomstrende syriner like mye som meg.

Vakre og intenst duftende syriner. Jeg vil pynte meg med blomstene og spraye meg med duften!
Finnes det syrinparfyme? Det burde det. Jeg vil ha, vil ha, vil HA! Som måkene skriker. Selv om det neppe er syrinparfyme de skriker etter.

Dog, fågelgudane vet, fugler er rare. I nummer 50c har de satt Miss Kjøttmeis i skammekroken. Nobody puts baby in a corner!
Eller kanskje hun bare syns det var godt med et lite pusterom fra søskenmølja. For det begynner å bli trangt der inne, etter som de 9 raskt vokser seg større. 
Og kanskje var det den økede trangboddheten som gjorde det, eller kanskje det var for mange nebber å mette... Men det jeg fikk se her i går så brutalt ut, så er sarte sjeler herved advart:
Det kan være at det var en naturlig rede(krybbe)død, for ungen så jo allerede død ut da jeg oppdaget dramaet og fikk trykket på rec-knappen. Og kanskje dette bare var en kamp for å få en allerede død unge ut, jeg vil helst tro det... *snufs*

Okke som, en annen kylling må også ha "forsvunnet" i løpet av natten, for etter å ha telt og tellet er det nå bare 7 ti dager gamle, små dunete nøster med vinger igjen. Og de sitter her som små baller nedi redet og gror stadig mer fjær, til og med stjert har de fått. Nå mangler bare én stor ting - at de åpner øynene.

*krysser 7 fingre, og henger ut mer fuglemat*


7 kommentarer:

  1. Det er en brutal verden for små pipper... det ser allikevel ut som om det blir noen som kommer seg ut i den store verden etterhvert i allefall :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg håper det, men det er rått brutalt i naturen.. Når de er flyveklare om ca. en uke, så skal jeg jaggu holde nummer 50's egen jeger innestengt til de har fløyet trygt avgårde! :o)

      Slett
    2. He he ja det kan vel være lurt å holde jegeren innomhus da vil jeg tro :)) Men for å se litt annerledes på det da, så tenk deg at alle fuglene fikk 10 nye avkom hvert år...det hadde blitt veldig mange fugler etterhvert... Hilsen ei som er livredd for fugler :O)

      Slett
    3. ..vel, jeg veksler mellom framtidsambisjonene om å bli sær gammel catlady eller birdlady, så jeg ville ønske hver kvittrende fjærball velkommen! ;o)

      Slett
  2. Litt av en kombinasjon det der altså :)

    SvarSlett
    Svar
    1. heh, ja jeg er jo full av selvmotsigelser.. Men tenk hvilken praktisk kombinasjon det ville bli, for kattene.. :p

      Slett
    2. UJa katten ville nok hatt stor glede av det, men stakkars småpippen :))

      Slett