søndag 16. desember 2012

Luke 16 - Nummer 50 E

Nummer 50 er en stor eiendom med mange enheter. Et gods, faktisk. *host*

A er hovedhuset til MissPinky og Sofie og Rasmus, 
B er annekset til Engelen, C er huset til herr og fru Kjøttmeis, og D er seilbåten i vintertørrdokk. 
Den nyeste enheten, nummer 50 E, er årets pepperkakehus, som denne adventsøndagen skulle bli viet til reisningen av.

Så fristende som ferdigmodulene enn kan være i en travel adventstid, så er de konstruksjonsmessig ikke i henhold til nummer 50's ellers høye *host* standard.  Små og vindusløse, og alltid med fraktskader som må repareres og skjules.

Så med ferdigknadd pepperkakedeig med palmeolje, og med nytt verktøy i form av pepperkakehusformer som lover sammenstilling uten knekk, så var forventningene høye som et pepperkakehus!
Dette kan jo bare gå bra..? Bare kjevle og trykke ut som med vanlige pepperkaker.
Nå er det jo lenge siden jeg kjevlet og trykket ut noe som helst, så det tok en stund og noen forsøk å få til dette eksemplariske eksemplet av et tak, med monteringshull og formasjoner. Så langt, så stolt.
Men steikovnen min får deigen til å ese og sige, så det fine firkanta taket rundet seg på en måte de ferdige pepperkakehusene ikke gjør. Og under en, etter oppskriften, intervensjon midt under stekingen for å sikre monteringshullene, så fikles og fomles det slik at taket får skader og må nødrepareres, og andre deler stekes for mye...

Hvordan skal dette gå?
De fysiske og psykiske påkjenningene ble for store, så den synkende energien tvinger meg ned i godstolen for å hvile kropp og sjel, og legge fra meg bekymringene over pepperkakehusets framtid... 

To be continued...






Det tredje lyset brenner klart

og jula nærmer seg i en fart

jeg kom på noe jeg hadde glemt 

julekort skulle også vært sendt!









4 kommentarer:

  1. Ikke så lett nei.. ikke sikkert de hadde tenkt på at det hele faktisk skal STEKES og heves før det settes sammen... spent på fortsettelsen!

    SvarSlett
    Svar
    1. å tro at tapper og kroker skal sitte på samme plass som i formen etter steking, er temmelig naivt. Det er bare ikke mulig for en amatør å få delene til å passe sammen! *frustrert*

      Slett
  2. Ja steikovnen kan gjør mye rart mæ baksten,dæ ha vi vel alle ærfart hehe..,men du får sekkert te pepperkakhus,sjølaga ska sjå sjøl-laga ut:)

    SvarSlett
    Svar
    1. steikovnen min steker både ujevnt og forandrer hele formen på baksten, tak og vegger var ikke til å kjenne igjen! :p
      Så jeg får nå se om det overhode blir noe hus av det, eller om alt havner i søpla.. ;o)

      Slett