onsdag 19. desember 2012

Luke 19 - Pinkys Passion for julebaking...

Jepp, jeg har visst bikket helt over i bakeblogging, god jul liksom...

Jeg som ikke har bakt julekaker siden jeg hadde ambisjoner om å bli noens drømmekonemor, men det er bare plutselig så morsomt. 

Og så smaker det så godt, tross mye mindre sukker, og jeg er så glad for at jeg tåler å nippe til litt julebakst.
 
Jeg skal snart gi meg for i år og pakke bort bakehatt og bakepulver, for jeg skulle egentlig bare bake en ny omgang havremakroner for å erstatte de jeg fikset litt for mye på den andre dagen... Og så tok inspirasjonen meg med søt storm!
Så jeg satte i gang å røre smør og 50/50 sukkersukrin så hvitt at både røra og jeg skvatt. Seriøst, det spruttet litt sukkersmør rett mellom øya mine, og tror du jeg skvatt eller?!
Av det bakte jeg de deiligste potetmelspupper. Ja, det heter vel egentlig potetmelstopper, men hallo - se da! Pigmentprikket av stekt sukrin, men lekre små hånd munnfuller!
Og så har jeg rullet amerikanske pepperkakekjeks, eller Fat Fluffy Gingerbread Cookies, som Manuela kaller dem. Men uten det ekstra sukkerlaget på utsiden etter oppskriften, for de er søte nok for meg av sukkersukrinen på innsiden.
En liten prøvesteking viste at mine kuler ikke "smeltet" seg flate, regner med at det er fordi sukrin ikke smelter som vanlig sukker. Litt gaffling før stekingen fikset den biffen. Eh, kaken. 
Men det er den beste peppercookien jeg har smakt, den blir fast gjest i mine julekakebokser! Og tross at sukrinen heller blir stekt til pigmentprikker enn å smelte inn, så smaker alle kakene helt som de skal - søtt og julegodt.
Såh, nå har jeg tre slag i to bokser, og jeg kan kose meg med litt julekaker med god samvittighet i julen. Jeg er så imponert over meg selv at jeg syns alle andre burde bli det også! (venter på et "you go girl")

NÅ er jeg ferdig, skal ikke bake mer. Skal bare lage en juleostekake, men det teller vel ikke som baking?



4 kommentarer:

  1. "you go girl" Ser jo kjæmpelækkre ut,julekakene dine:) Må prøv ut det du baker av engang te neste år.Diabetikere kan vel spis disse? Juleostekake teller som baking,så det så!

    SvarSlett
    Svar
    1. takk! :D
      Ja hvis man baree bruker sukrin så skal det være trygt for diabetikere.
      Det teller ja, da får jeg beholde bakehatten på litt til da... :p

      Slett
  2. Sten har jo diabetes å det e fint lite mæ julekaffebrød han kan spis,så da kunne man ha prøvd å lag te han te næste jul. Du kan ha bakehatten på litt lenger ja :p

    SvarSlett
    Svar
    1. da er sukrinjulekaker tingen for Sten! Skal jeg sende over bakehatten? :o)
      Sukrin funker til og med på julegrøten, det både smaker og føles som sukker

      Slett