torsdag 20. desember 2012

Luke 20 - Flink pike!

I dag har jeg hatt et avbrekk fra mine rolige adventsysler i nummer 50, og vært ute og møtt virkeligheten i form av en 6 ukerskontroll på sykehuset som ommøbelerte fordøyelsessystemet mitt. 

Man skulle jo tro at de ville sette sine beste spesialister og doktorer på saken, og ta røntgen og mr og scanne meg i alle ender og what not, for å forsikre seg om at alt er tett og fungerer optimalt, men ikke. 

En tur til vampyren i blodbanken og samtale med en skarve ernæringsfysiolog var det jeg måtte ta til takke med. Og en liten del av meg er faktisk rystet over slik slendrian. 

Det er den samme delen av meg som har fryktet denne operasjonen med skrekk og gru i så mange år at jeg i mitt opprørte sinn har sagt "kondolerer" til de som valgte det. Ser ikke bort i fra at jeg kanskje har skrevet det også en gang...

Men altså, i dag har mitt blod blitt sjekket for feil og mangler, mitt legeme blitt veiet og funnet lettet etter skjema, og mitt sinn blitt utspurt om mine nye matvaner. Og jeg fikk skryt for mine valg og rutiner, "det er ikke mange som tar så god kontroll så tidlig, og så sunne valg". (takk for opplæringen Roede)

Ok, jeg innser at jeg også er en av de fleste og heldige som ikke har noen større bivirkninger og problemer, så langt. 
Men - Jeg har vært flink pike!

Og jeg kjente lettelsen bre seg i mine lemmer og hjerte, skuldrene sank og smilet bredte seg. For hun kunne like gjerne sagt - "du kommer til å overleve"! For det er der fokuset mitt har vært og er, ikke på vekta. Den går ned av seg selv uavhengig av hva jeg spiser og drikker de første månedene og årene. Jeg har fokusert på hva jeg kan gjøre for å gi kroppen best mulig hjelp på veien, i form av riktig og nok næring til at den skal fungere optimalt, og jeg overlever. (bank i bordet)

Og nå kjenner jeg at jeg har trua, 
og slipper en finger i fua! 
Dette går bra
Hurra hurra hurra!

Nå skal jeg jammen kose meg med en kopp kanelte og en potetmelspupp, because I deserve it!
PS!
Bare sånn i fall verden går under i morgen og dette er mitt siste blogginnlegg, så ønsker jeg alle god jul og godt nytt år!


PS2
Ved nærmere ettertanke var forrige PS meningsløs - hvis verden går under så blir det jo verken jul eller nytt år...



9 kommentarer:

  1. Vidunderlige du! Sjælsagt overlev du! Men e skjønna ka du mein og oppfølginga etterpå e latterlig!
    Du gjør det i allefall riktig og e e sikker på at kroppen din bi friskar og friskar for kvar dag som går. DET e bonusen sin det!
    I fall jorda går under i mårra så veit e ikje ka e ska ønsk deg, men e tar en råsjangs og ønska framleis framifrå førjul! Regner med flere innlegg før Mahalia Jackson souler jula inn lille julaften om kvelden ;) Klem tel deg for å ha lyst opp litt av dagen min!

    SvarSlett
    Svar
    1. ja det er litt sånn samlebånd med dårlig serviceavtale etterpå. Men den magre fastlegen min er grei, så hun og jeg skal få passe på meg. :o)

      Regner med at jorda består en stund til, så det blir nok både innlegg og lys helt til jul i alle fall. :o)

      Slett
  2. Min første kommentar i min favorittadventskalender :o)

    Så utrolig bra å høre at hvitfrakkene sier at alt er bra, til tross for at de burde ha sjekket litt grundigere. Men kroppen bruker jo å si fra om noe er galt, og jeg vet jo at du også kan si fra, så regner med at legene får høre om de ikke gjør det lille de faktisk bør gjøre for deg :o)

    Lykke til videre på ferden mot MiniPinky ! Må også slenge inn at jeg tror du er den som virker mest realistisk og best forberedt både til op. og den vanskelige tiden etterpå, av alle de jeg kjenner som vurderer eller har fått op.

    Håper Sofie, Rasmus og du får en flott jul i nr 50 :)

    Ayay fra Caramba ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. neimen er du her også, det var koselig! :o)

      Ja jeg skal i alle fall gjøre mitt til at jeg blir passet på, fastlegen og hennes ernæringsvakt er meldt på team Pinky! :p
      Og takk for det, har hørt og lest nok av andre som ikke ser lengre enn digitalvekta si, og ikke passer på seg selv..

      God jul til deg og dine firbeinte også, Caramba! :o)

      Slett
  3. Javist e du flink pike:-)dæ ha e vist heile tiæ:D.Du kan va sååå stolt a d sjøl å du fortjæn virkele kanelte å potetmelspupp:))

    SvarSlett
  4. Ps. ska få tak i sukrin te næste jul,då kan e ta på bakehatt:)den her jula e dæ bære dæ aller aller høgst nødvendi så bi gjort te me sjøl:)men e trur han ska få sukrin i bursdagsgave i mars:))

    SvarSlett
    Svar
    1. ja nå klapper jeg meg selv fornøyd på ryggen kan du tro, godt med litt bekreftelse. :o)

      Jula skal være fred og glede, så alt som ikke er nødvendig skal man bare gjøre hvis man har lyst!

      Slett
  5. Det er klart det går bra! Men potetmelspupp?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det vil jo helst det. :o)
      Potetmelspupp ja, så jo hva potetmelstoppene lignet etter at jeg hadde pyntet med et rosa lite hjerte midt på...

      Slett