mandag 17. desember 2012

Luke 17 - Julebakst

Rart det der, nå når jeg ikke lengre kan spise særlig sukker og fett uten å bli syk av det, NÅ får jeg lyst til å bake julekaker. Det har jeg ikke giddet i flere år, for det blir jo aldri spist opp. "Bær-inn-og-bær-ut-kake", som vi kalte det hjemme.

Men så snublet jeg over sukrin, og så datt jeg på en oppskrift på havremakroner helt uten hvitt sukker, og så fortrengte jeg helt bakefadesen fra i går (for i dag), og tok på meg bakehatten.


150 gram smør
120 gram Sukrin (1¼ dl)
1 stort egg eller 2 små
6 dl havregryn, glutenfrie
4 ss FiberFin
2 ss honning


Kok opp smør, honning og Sukrin. Bland inn havregryn og mel, og tilsett egget. Bruk to skjeer og lag små kuler som settes på en smurt stekepanne. 

Stek kakene til de er lys gullbrune i ca. 15 minutter på 180 grader, midt i ovnen.
Ser det ikke snaskens ut, eller hva?

Og de smaker minst like deilige som de ser ut til, saftige og søte og sunne nok til å være et mellommåltid på deilige romjulsdager! Luxus!

Så nå har jeg funnet nytt husmormot til prøve meg på pepperkakehuset.
Men ikke før i morgen. Kan jo ikke overdrive heller...





4 kommentarer:

  1. Di dær så jo lækker ut:) Så du kan då vel bak:))Må du på helsekost for å få tak i sukrilett,fiberfin å glutenfri havregryn?

    SvarSlett
    Svar
    1. i forhold til pepperkakehuset så kan man vel kalle dette lavterskelbaking. :o)

      Jeg kjøpte det på nettet hos: http://www.funksjonellmat.no/
      Og så brukte jeg vanlige lettkokte havregryn.

      Slett
  2. Neida,mange julekaker(heldivis)så man bare rører sammen å setter på plater. Har kun laga pepperkakhus en gang,har itje tålmod te sånt e:O)

    SvarSlett
    Svar
    1. det er nesten sånn at jeg må prøve meg på flere sorter... :p

      Slett