tirsdag 18. desember 2012

Luke 18 - Kranselag for nummer 50 E

Etter gårdagens havremakronsuksess (vel, det fikk egentlig en sørgelig slutt, men det velger jeg å late som om aldri skjedde for å ikke ødelegge min nyfunnede husmorære), så var denne dagen viet til å forsøke å pusle sammen de merkelige delen til "pepperkakehus uten knekk", med knekk...

Og fordi det var så kronglete og rart og ujevnt svidd, så tenkte jeg at ingenting er som litt makeup og bling for å pynte på sannheten. Så fra kongelig hoffleverandør av bling og stæsh, Nille, kom gullsprayen fram. 

Og voila - en vakker gullpatina forskjønner bygningsdelene. 
(Dette sikrer også at jeg ikke faller for fristelsen til å gnage på bygningen, uten å risikere gullforgiftning.)

 








Så var det på tide å hoppe krype inn i monteringen av bygningsdelene. 
Klønete som jeg er, så var det med hjertet i halsen jeg startet å smelte litt sukker. Platen ble skrudd opp og ned i bekymring for at det ikke skulle smelte eller bli svidd, og mer sukker ble stadig drysset på fordi det så ut til å bli for lite sukkerknekk.

 
Men det ble flytende nok, og stivnet fort. (Og jeg brant meg bare bittelitt på bare én fingertupp.) 

Så det var bare å pøse på for å få huset til å henge sammen, og reparere brister og brudd, og gjøre det nesten tett i krokene.
Utrolig nok fikk jeg stablet og limt sammen alle 4 veggene,jeg er både baker og byggherre! 
Byggfrue..?


Da også taket satt der det skulle, var det tid for det tradisjonelle kranselaget. 
Og som den gode byggfrue jeg er så spanderte jeg Aas Juleøl (UTEN alkohol i år) på arbeiderne mine, som også tilheldigvis er meg. *skål*
Nå skal herligheten få stå å hvile med kransen på mønet i noen dager før jeg pynter det, og i mens skal jeg bake en ny runde med havremakroner...




4 kommentarer:

  1. Jækk jo bære godt det dær,kjæm te å bi så fint så når du ha pynta færdi:))

    SvarSlett
    Svar
    1. det blir skakt og hjemmekoselig, akkurat som nummer 50 A... :o)

      Slett