tirsdag 13. desember 2011

Luke 13 - Julerull, rullejul, Lucia daler ned i skjul!

Joda, kan ikke si annet enn at tiden flyr når man har det travelt. Selv om man bare har det travelt med å se på at andre gjør jobben. Som lammerullen. Vil ikke ta fingrene borti sånt grisearbeide jeg ass.

Neida. Joda. Neida.

Men to par hender på én rull holdt i massevis, jeg hadde nok med å komme med oppmuntrende tilrop mens jeg dokumenterte.

Altså, man putter kjøtt og fettbiter fra f.eks et lammelår på et ferdig stykke rullramme.
Fordeler det pent med løkbiter og pepper og salt og sånn
En av de viktigste tingene er å tre i nåla man skal sy sammen rullen med
Noe jeg utførte med glans. Men fikk jeg skryt og takk for det? Neh.
Så ruller man sammen hele skjiten og tråkler det sammen
Fra den ene enden til den andre
Og så surrer man en kopptue (klut), helst ubrukt, rund den ferdigsnurpa lammerullen
Ikke spør meg hvorfor...
Ekspertene bare lo når jeg spurte...
Men sånn ser i alle fall den ferdige julerull, rullejul, lammerullen ut.
Men i dag slår jeg til med ny forsyning svensk rødkål,
og nok en familieribbe.

Håper svoren blir sprø for meg også, ellers blir jeg det!
Å ja, Mister Nelson insisterte på å være Lucia i dag!
Ikke mye redd for treskallen sin, den lille fyren...

2 kommentarer:

  1. Morsomt å se lammerullen ble laga :) Den svenskekålen din så veldig god ut forresten... Å se Mr. Nelson som Lucia, det var nesten styggpent he he

    SvarSlett
  2. Ja jeg tar et som en oppskrift og "how to", kanskje jeg prøver meg på en lammerull selv.

    Og svenskekålen er bare dritgod, svenskene er ikke så gale at de ikke er gode for noe! :o)

    Mister Nelson er i grunnen styggpen i seg selv, den gamle trstokken. Men han har en vakker patina. :o)

    SvarSlett