lørdag 18. desember 2010

Luke 18 : Skittenlørdag i STÅKuken

nytt vindusjulelys
Jeg har aldri påstått at jeg er en flittig husmor og husøkonom, bare så du vet det.  Det er tvert imot noe jeg har bekjempet å bli - et godt kjerringemne. (og jeg har jo klart det, er singel som faen)

Men jeg har klart å skaffe meg varmepumpe, for å liksom spare penger.
Fikk den installert i fjor høst, og siden har den hengt der og blåst og prustet og varmet opp/avkjølt mitt lille hjem, og jeg har vel feid over den med støvsugern når den har vært framme. Men strømregningen gikk ikke så mye ned den...

kan frøken Varmepumpe åpnes?
Jeg syns frøken Varmepumpe prustet litt vel mye her for noen måneder siden, så da støvsugde jeg skikkelig oppå filtret. Noen hybelkaniner hadde dannet et sektteppe der - skal si de var sterke i sitt samhold, vakke mulig å eliminere dem helt!

Og så tenkte jeg et øyeblikk på at installatøren skrev ned telefonnummeret sitt på bruksanvisningen som jeg har arkivert et sted.

Men så tenkte jeg ikke mer på verken varmepumpen eller vedlikehold og inspeksjon av den...

Til noen spurte meg om jeg rengjorde filtrene ofte.
(nåh, skal man det, tenkte jeg?)
Tror jeg pratet det bort med et løfte om å se på det "i morra"...
nærbilde av toppen
jeg tror jeg fikk filtrene ut i tide...
















Og i dag gjorde jeg det. Fant bruksanvisningen som til min forbauselse lå på plassen sin, satte lesebrillene på nesen, og fant svaret jeg fryktet. Filtrene skal vaskes. Jevnlig. Og de er lette å ta ut, bare man løfter av dekslet.

DOH!

nyvasket og GJENNOMSIKTIG!
til tørk på badgulvet

Godt jeg gjorde dette på desembers mildeste dag, bare -4 i dag, for frøken Varmepumpe må vel stå avslått mens filtrene tørker... Vel, godt det er skittentlørdag og jeg kan vaske meg varm. Men siden jeg er så heldig å ha varmekabler på badet så trengte jeg ikke varmvaske meg så lenge. :o)
Men vinduene ble da rene og pene før mørket falt på og kulda satte inn...

nyvasket spisestuevindu
ja, det står en symaskin på spisebordet, men bare "til pynt"

...og nyvasket kjøkkenvindu!
"it's beginning to look a lot like christmas"

*svett*

...jeg syns du låter så stille, frøken Varmepumpe, og du er så varm... er du helt frisk?

 *skrur ned varmen på frøken Varmepumpe nå som varmluften faktisk slipper ut*



PS
Hvis du lurer på hva jeg mener med STÅKuken, så er det ikke det du tror.
(fysjom for en tankegang, gå å vask lillehjernen din)
Det er bare det at det er så mye styr og STÅK siste uken før jul at vi like gjerne kan kalle det STÅKuken.

PS2
I dag har jeg sviktet P3 og hørt på 
P4´s Julekanal  - julemusikk 24/7 og 0 snikksnakk - perfekt bakgrunn for julevask og juletanker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar