søndag 19. desember 2010

Luke 19 : Snøskrubbing og advent

se den lille fotosniken nederst til venstre
Vi tenner fire lys i kveld
og lar dem brenne ned,
for lengsel, glede, håp og fred,
men mest allikevel
for fred på denne lille jord,
der menneskene bor.


Når jeg ser på de fire adventsversene nå, så ser jeg at de har passet så godt inn i min advent.

Det første lyset for den gleden jeg føler for nettopp adventslysene som lyser opp i mørke vinduer, som kommer tidsnok til å jage mørketidsbluesen før den setter seg fast.

Det andre lyset for håpet jeg alltid føler før jeg reiser nordover, om at ting skal være slik det kunne og burde, med positivitet og glede over det som faktisk ER.

Det tredje lyset for lengselen etter fordums, det som var og ikke er mer, det som aldri har vært og aldri vil komme, det som faktisk finnes og gir så stor glede - ungene, nr. 50 med smått og stort, vakre venner og andre som ikke skal omtales.
Jeg lengter etter de som er og de som var - og da aller mest min uerstattelige storesøster. Elsker deg herfra til evigheten, lille storesøster Linda!


Det fjerde lyset for freden i nr.50, her hvor jeg og de firbente skal feire en fredelig og positiv jul. Ribba skal stekes i fred, Snikker andersen skal få spikke i fred, og Askepott skal uforstyrret få sin prins på dårlig dubbenorsk - uten å bli skrudd ned. Jeg kan bjeffe høyt og Sofie kan synge julesanger av hjertens lyst, mens Rasmus kvitrer i juleneket jeg enda ikke har kjøpt.

Jadda jadda, jeg vet at det fjerde lyset er for fred på jord, men som jeg sier på siden her - bloggen handler ikke om krig og fred å sånn, men om MEG! ;o)


Ellers i dag har vi skrubbet det langhårede Ikea-gulvteppet med snø og Pia Sava. Akkurat som vi pleide å gjøre i min barndoms julerengjøring. Om det egentlig blir så mye renere vet jeg ikke, men snøen fikk med seg rusk som min halvdøde sentralstøvsuger ikke hadde slukt. Sofie var skeptisk og bjeffet til Pia, enda hun skrubbet stillere enn støvsugern (som suger) suger...

 
Og så har jeg knust et bilde og brukket vingen til en engel, så nå tar jeg kveld med litt blåbærgløgg mens jeg ser på Rødnissen i Blåfjell.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar